ספר הג'ונגל

זהירות – ארוך.
מנאוס, בירת האמזונס.
עיר של 2 מיליון תושבים באמצע הג'ונגל, תאמת העיר כל כך גדולה שבכלל לא מרגישים שזה ג'ונגל, אבל לא חשוב. הדבר הראשון שעשיתי במנאוס היה לקנות שעון זול, כל כך זול שאחרי יומיים התחילו לנשור לו כפתורים, אבל זה בסדר – הרכבתי אותם מחדש והם נשארים בינתיים.
חוץ מזה הסתובבתי קצת בעיר, ספגתי לחות והחלטתי שזה לא המקום ולא הזמן לעשות אטרקציות ג'ונגלים, אז קניתי ערסל ועליתי על סירה במורד האמזונס לסנטארם.
תליתי את הערסל בנקודה טיפה מרווחת, אבל עד שיצאנו לדרך כבר היו ערסלים צמודים אלי מהצדדים ומלמעלה.
הזמן בסירה זורם בקצב האמזונס, שזה לאט, אז התחברתי לשאר התיירים על הסירה, שהעבירו את הזמן בשתיית בירה. באחת העצירות בעיירה כלשהיא, אחרי כמה בירות גילינו שאפשר לקפוץ מהסיפון העליון למים העכורים משהו של האמזונס, עד שביקשו מאיתנו שלא.
בלילה ישנתי עם רגל אחת תקועה בגב של מישהו אחר וברך של מישהו אחר מעל הראש.
באמצע הלילה השני הגענו לסנטארם, לא ממש התחשק לי לצאת לעיר בשלוש בלילה אז נשארתי על הסירה עד הבוקר וירדתי רגע לפני שהיא המשיכה בדרכה, ומהעיר נסעתי לאלטר דו שאו. אלטר דו שאו זאת עיירה קטנה לא רחוק משם, מוקפת ג'ונגלים ויושבת על חוף לבן יפייפה של נהר טפג'וס (rio tapajos). האטרקציה האמיתית היא האי החולי והיפה שנמצא מול החוף, מרחק כמה מטרים של דישדוש במים רדודים בעונה הנוכחית.
באלטר פגשתי את האחים הניו קלדונים* שהכרתי כבר בסירה והסתובבנו שם כמה ימים על החוף.
כדי שלא יגידו שזה כל מה שעשינו שם אז גם הלכנו לטיול ביער פלונה טפג'וס. למען האמת ביום לפני הטיול הזה הייתה למתיוס – אחד הצרפתים – יומולדת, אז בלילה עשינו מסיבה על האי בחברת כמה היפים מקומיים, וחשבנו שיהיו קצת קשיים לקום מחר מוקדם לטיול.
בבוקר כשהלכתי להעיר אותם גיליתי שאני מעיר רק את מתיוס. ברטרו, אח שלו, לא היה שם בחדר. אז התחלנו לחפש – על החוף, ברחובות, על האי, שוב על החוף, ברגל, באופניים – הבנאדם נעלם. שלוש שעות אחר כך אחד העובדים בהוסטל נתקל בו ישן אפוף קשסה מתחת למיטה בחד הלא נכון, אז יצאנו באיחור קל לטיול שקבענו ליער.
מה שיש שם, בפלונה טפג'וס, זה בעיקר עצים – אבל וואחד עצים, תראו בתמונות.
אחרי כמה ימים באלטר חזרתי לסנטארם ועליתי על סירה במעלה נהר הטפג'וס לעיר איטאיטובה. הפעם גם קשרתי את הערסל גבוה, שלא יהיה לי תחת בפרצוף או משהו.
אגב, למרות מה שאומרים על ההפלגות האלה באמזונס ויובליו, האוכל על הסירה דווקא בסדר גמור, או שאולי זה הסטנדרטים שלי שקפצו מהסירה ונשארו מתחת למים.

איטאיטובה – עיר הזהב – לא נמצאת על מסלול התיירים השחוק, או על מסלול תיירים כלשהוא, אבל בן דוד שלי, קאקא, גר שם, אז הלכתי להכיר את המשפחה.
פגשתי את אשתו אדריאנה ואת פלורה הילדה החמודה שלהם, שלקחו אותי למקומות השווים באזור, שבמקום חם ולח כמו איטאיטובה זה המקומות שאפשר לשחות בהם, גם עשינו לילה אחד בחווה של חברים של אדריאנה, באזור הכפרי והעני שבצד השני של הנהר.
אחרי כמה ימים גם קאקא הגיע הביתה אחרי חודש בברזיליה, אז ברור שהלכנו לשחות בעוד מקומות.
בקיצור, כמעט שבוע של פינוק משפחתי, עם האוכל המעולה שאדריאנה עושה והרבה סטאלבט, ושוב יצאתי לדרך, היעד הפעם – סאו לואיס.
עליתי בבוקר על טנדר צפוף שפתח בדהירה פראית על פני הטראנסאמזוניקה, שלמרות השם המפוצץ היא ברובה דרך עפר. לאורך הטראנסאמזוניקה פזורות עיירות מאובקות, שמתאפיינות במזנונים מאובקים, מוסכים מאובקים ותושבים מאובקים, גם כל העצים משני צידי הדרך חומים מאבק עד לצמרות. הדהירה הפראית של היום הראשון הסתיימה באלטמירה, אבל לא הייתי מתפלא אם היא הייתה מסתיימת בטרגדיה. באלטמירה התאכסנו אני ויתר נוסעי הטנדר במלון זול ומוקדם בבוקר קמנו לגלות שיש תקלה בטנדר, אז הביאו לנו כרטיסים למיניבוס להמשך הדרך למאראבה, מה שאומר שהמשך הנסיעה היה הרבה יותר רגוע.
בערב הגענו למאראבה, והתוכנית שלי – לקחת רכבת לסאו לואיס – נתקלה בבעיה, הרכבת יוצאת רק עוד יומיים. במקום רכבת בעוד יומיים עליתי אחרי שעתיים למיניבוס שנוסע לשם.
וככה אחרי מרתון של נסיעות שנמשך יומיים וחצי הגעתי לסאו לואיס, לחוף האטלנטי, למקום שיש בו גם תיירים.

*ניו קלדוניה זה אי, ליד אוסטרליה אני חושב, שהוא מושבה של צרפת, אז למען הסדר הטוב הם יקראו מעתה והלאה "הצרפתים"

תגובה אחת ל-“ספר הג'ונגל

1. אם אתה עובר איפשהו ורואה את האופניים שלי, שנגנבו, תבקש מהם שיחזירו לי אותם.